Nuance nodig in publiciteit over kwaliteit verpleeghuiszorg

De afgelopen dagen is in verschillende kranten en op radio en tv veel aandacht voor de kwaliteit in verpleeghuizen. Dit naar aanleiding van de uitspraken van twee mantelzorgers in het AD deze week over de zorg voor hun beide echtgenotes in een verpleeghuis.

Wij vinden het erg verdrietig voor alle betrokkenen en voelen de behoefte om aan te geven dat bij die locaties waar de kwaliteit van zorg niet goed is, dat direct verbeterd moet worden. Wij zijn daarom ook bezig met waliteitsprogramma’s en interne verbetertrajecten daar waar het nodig is. Want wat ons betreft staat de kwaliteit van zorg voorop. Daar voelen en zijn wij verantwoordelijk voor!

Maar we willen ook graag een nuance aanbrengen bij alle berichtgeving. Er wordt een beeld neergezet dat de zorg in alle verpleeghuizen onder de maat is en wij zijn ervan overtuigd dat dat niet het geval is. Dat blijkt enerzijds uit de resultaten van de Benchmark (jaarlijks onafhankelijk onderzoek onder cliënten en hun familie). Meer dan 32.000 cliënten geven de zorg die zij krijgen een hoge waardering (gemiddeld 7,4) en 40% geeft het rapportcijfer 9 of een 10. En anderzijds uit uitspraken van anderen. Zo zegt Jan Hamers, hoogleraar ouderenzorg in Maastricht in een artikel in Trouw: “Ik ben positiever over de ouderzorg. Nederlanders mogen daar best wat trotser op zijn. Ik stoor me aan het feit dat bij elk incident het land te klein is. Nederland zorgt juist goed voor haar ouderen. De Nederlandse ouderenzorg scoort over gewoon goed en ook Europees gezien doen we het prima.”

Ten slotte vinden we het belangrijk om ook op te merken dat de ouderenzorg moet veranderen om ook naar de toekomst goed te houden voor een groeiende groep ouderen met andere verwachtingen en wensen. Daar hebben we een duidelijke visie op ontwikkeld, waarbij we uitgaan van de wensen en mogelijkheden van de cliënt. Om mensen naast goede zorg ook een fijne dag te laten beleven, wordt daarom nauw samengewerkt met mantelzorgers en vrijwilligers. Want wij richten ons als zorgprofessionals – met beperkte tijd – vooral op de zorg. Daarbij is het niet mogelijk en wat ons betreft ook niet nodig om 24 uur per dag naast een cliënt te zitten. En we hebben niet altijd tijd voor een wandeling, kop koffie of spelletje. Daarom betrekken we bij de professionele zorg ook zoveel mogelijk familie en vrienden van cliënten en vrijwilligers.

We hopen dat deze nuance meer naar voren komt in het publieke debat, want wij steunen uiteraard al die zorgorganisaties die het goed doen. Zij werken samen met meer dan 400.000 medewerkers elke dag aan goede zorg voor meer dan honderdduizenden cliënten. Dat blijft mensenwerk met iedere dag weer nieuwe uitdagingen.