veelgestelde vragen over Corona

Direct
zorgadvies
0320-
229 173

Veelgestelde vragen over corona

CORONA Bij wie kan ik terecht met vragen?

De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen elkaar in rap tempo op. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u vragen over onze aanpak met betrekking tot het coronavirus en staat deze niet tussen de veelgestelde vragen? Dan kunt u contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225.

Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.

Wij gebruiken deze telefoonlijn om onze medewerkers in de zorg te ontlasten. Wij vragen u dan ook dit telefoonnummer te bellen en niet naar de zorg.

 

CORONA Wanneer wordt er getest of iemand Corona heeft?

Wij testen cliënten en medewerkers met (ernstige) klachten. Hierbij kijken we ook of zij mogelijk in aanraking met een coronapatiënt zijn geweest. Wanneer er een verdenking is dat een cliënt in één van onze locaties corona heeft, wordt deze beschermd verpleegd en de afdeling gesloten.

 

BEWONER LOCATIE Kan ik beeldbellen met mijn familielid/naaste?

Ja dat is mogelijk. Ga hiervoor naar de speciale pagina op onze website en vul het formulier in.

contact skype

BEWONER LOCATIE Hoe ontvangen de bewoners nu hun maaltijd?

Alle bewoners krijgen de maaltijd op hun kamer. Voor bewoners die dit prettig vinden wordt de soep later in de middag geserveerd omdat dit voor hen een extra contactmoment is. Voor bewoners die dit niet willen, wordt de soep gewoon bij de maaltijd geserveerd. Er wordt gewerkt aan een weekmenu zodat het voor bewoners duidelijk is wat ze wanneer eten.

BEWONER LOCATIE Ik maak mij zorgen om vereenzaming bij mijn familielid, wat kan ik doen?

Wij leven met u mee en kunnen ons uw zorgen goed voorstellen. Onze medewerkers doen er alles aan om extra aandacht aan de bewoners te geven en de zorg te bieden die zij nodig hebben.

Woonzorg Flevoland heeft als extra ondersteuning de Babbellijn geopend (ook voor thuiszorg). Vrijwilligers zitten elke dag tussen 09.00 en 18.00 uur klaar voor een praatje: 0320 229 230.

Ook kunnen zorgmedewerkers een belverzoek indienen als zij merken dat de bewoner/cliënt dit nodig is. Dit wordt goed in de gaten gehouden.

BEWONER LOCATIE Mag ik nog op bezoek komen?

Vanuit het kabinet is besloten om alle verpleeghuislocaties te sluiten voor bezoek. Wij volgen deze richtlijn en daarom zijn al onze locaties per direct gesloten voor bezoek. Dit gaat om de locaties ’t Landleven, Hanzeborg en De Uiterton in Lelystad en het Eerstelijnsverblijf in Almere. De Bolder en Parkzijde in Lelystad betreffen zelfstandige woningen. Bewoners van deze locaties mag u bezoeken. Wij vragen u wel zo min mogelijk te komen bij bewoners van De Bolder en Parkzijde, en maximaal 1 keer per dag te komen met maar 1 persoon. Voor bewoners en bezoekers van Parkzijde geldt dat zij alleen nog de eigen ingang kunnen gebruiken. Toegang via De Uiterton is niet meer mogelijk. Heeft u verkoudheidsklachten, dan verzoeken we u niet te komen. Ook vragen we u na het bezoek van iemand in de Parkzijde of De Bolder het pand zo snel mogelijk te verlaten.

Oproep aan familieleden met een DOM-sleutel: wij vragen ook u om de afspraken en maatregelen m.b.t. bezoeken strikt te volgen. Wij moeten helaas constateren dat niet iedereen met een DOM-sleutel zich aan de gestelde maatregelen houdt en toch op bezoek gaat bij een familielid of een familielid ophaalt. Dit is absoluut niet de bedoeling. 

Uitzondering voor cliënten die stervende zijn
Is er sprake van een terminale zorgfase, dan wordt vanzelfsprekend een uitzondering gemaakt voor bezoek. Mocht u hiermee te maken krijgen, dan is de manager altijd beschikbaar om hierover met u in gesprek te gaan.

Een zwaar besluit
Deze maatregel nemen we om het coronavirus buiten te houden en bewoners en collega’s te beschermen. Maar dat betekent niet dat dit besluit ons niet zwaar valt. Niets kan het echte persoonlijke contact vervangen. Zeker niet niet in deze moeilijke tijden. Weet dat wij met dit besluit, en alle andere maatregelen die we moeten nemen, er vooral alles aan doen om uw naasten veilig te houden en de juiste zorg te bieden. We hopen dat deze gedachte enige troost biedt.

Heeft u vragen over deze of andere maatregelen? Bel onze Coronalijn!
De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen in rap tempo. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u nog andere vragen over onze aanpak met betrekking tot corona? U kunt contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225. Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.

 

BEWONER LOCATIE Hoe kan ik mijn familielid/naaste voorzien van boodschappen en/of schoon wasgoed?

Vanuit het kabinet is besloten om alle verpleeghuislocaties te sluiten voor bezoek. Wij volgen deze richtlijn en daarom zijn al onze locaties gesloten voor bezoek. Dit gaat om ’t Landleven, Hanzeborg en De Uiterton in Lelystad en het Eerstelijnsverblijf in Almere. De Bolder en Parkzijde in Lelystad betreffen zelfstandige woningen, bewoners van deze locaties mag u bezoeken.

Doet u boodschappen of de was voor uw familielid of naaste, dan zet u deze nu in een doos of mand in een van de karren die bij de ingang staan (Hanzeborg) of in de ‘sluis’ bij de ingang van De Uiterton. Doet u dit bij voorkeur tussen 13.00 en 14.30 uur. Er staan drie karren: 1 kar voor de boodschappen, 1 kar voor de vieze was en 1 kar voor de schone was. Voor het Eerstelijnsverblijf in Almere geldt dat u kunt aanbellen. U wordt dan binnen gelaten en u kunt dan de boodschappen of was in de gang neerzetten. Vergeet niet de naam en het kamernummer van de bewoner duidelijk te vermelden. De verspreiding van de was, boodschappen en/of post in de Hanzeborg en De Uiterton wordt uitgevoerd door de Gastvrijheid & Welzijn collega’s. Ook kunnen zij uw familielid/naaste ondersteunen bij het opruimen van de boodschappen/was.

Een zwaar besluit
Deze maatregel nemen we om het coronavirus buiten te houden en bewoners en collega’s te beschermen. Maar dat betekent niet dat dit besluit ons niet zwaar valt. Niets kan het echte persoonlijke contact vervangen. Zeker niet niet in deze moeilijke tijden, wanneer u graag dicht bij uw geliefde, familielid of vriend wil zijn. Weet dat wij met dit besluit, en alle andere maatregelen die we moeten nemen, er vooral alles aan doen om uw naasten veilig te houden en de juiste zorg te bieden. We hopen dat deze gedachte enige troost biedt.

Heeft u vragen over deze of andere maatregelen? Bel onze Coronalijn!
De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen in rap tempo. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u nog andere vragen over onze aanpak met betrekking tot corona? U kunt contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225. Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.

BEWONER LOCATIE Mag ik een bloemetje brengen of post afgeven?

Het is geweldig als u uw familielid of naaste wilt opvrolijken met een cadeautje. Wilt u iets afgeven, dan kunt u dit achterlaten in de sluis, bij de ingang van het verblijf. Dit is de ruimte tussen de twee schuifdeuren bij De Uiterton en Hanzeborg. Voor het Eerstelijnsverblijf in Almere geldt dat u kunt aanbellen. U wordt dan binnen gelaten en u kunt dan de boodschappen of was in de gang neerzetten. Vergeet niet de naam en het kamernummer van de bewoner duidelijk te vermelden. 

Heeft u vragen over deze of andere maatregelen? Bel onze Coronalijn!
De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen in rap tempo. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u nog andere vragen over onze aanpak met betrekking tot corona? U kunt contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225. Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.

BEWONER LOCATIE Wie laat nu de hond van mijn familielid/naaste uit?

Het is voor bewoners wel toegestaan om naar buiten te gaan, maar alleen onder de strikte voorwaarde dat u sociale distantie aanhoudt. Dat wil zeggen: geen winkels bezoeken of op bezoek bij familie of vrienden. Een blokje om, de hond uitlaten of buiten roken kan wel.

Als de bewoner zelf in staat is mag hij/zij zelf de hond uitlaten. Hierbij is het belangrijk dat de bewoner op minstens 1,5 meter afstand van anderen blijft. Liet iemand anders altijd de hond van één van onze bewoners uit, dan brengt de bewoner de hond in de sluis en gaat zelf weer naar binnen. U haalt vervolgens de hond uit de sluis en laat de hond uit. Na het uitlaten brengt u de hond weer naar de sluis, waarna de bewoner de hond weer ophaalt.

Is de bewoner niet in staat om zelf de hond naar de sluis te brengen, dan moet de hond helaas tijdelijk naar een logeeradres. De bewoner regelt dit zelf of de naasten regelen dit.

Dit gaat om ’t Landleven, Hanzeborg en De Uiterton in Lelystad en het Eerstelijnsverblijf in Almere. De Bolder en Parkzijde in Lelystad betreffen zelfstandige woningen, bewoners van deze locaties mag u bezoeken en zij mogen naar buiten.

Heeft u vragen over deze of andere maatregelen? Bel onze Coronalijn!
De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen in rap tempo. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u nog andere vragen over onze aanpak met betrekking tot corona? U kunt contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225. Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.

BEWONER LOCATIE Mag mijn familielid/naaste naar buiten?

Het is voor bewoners van onze woonzorglocaties wel toegestaan om naar buiten te gaan, maar alleen onder de strikte voorwaarde dat zij zich aan sociale distantie aanhouden. Dat wil zeggen: geen winkels bezoeken of op bezoek bij familie of vrienden. Een blokje om, de hond uitlaten of buiten roken kan wel. Hierbij is het belangrijk dat de bewoner op minimaal 1,5 meter afstand van andere mensen blijft.

Heeft u vragen over deze of andere maatregelen? Bel onze Coronalijn!
De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen in rap tempo. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u nog andere vragen over onze aanpak met betrekking tot corona? U kunt contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225. Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.

THUISZORG Ik/mijn familielid ga(at) de deur niet meer uit voor boodschappen. Kunnen jullie voorzien in een warme maaltijd?

Woonzorg Flevoland biedt in Lelystad de maaltijdservice aan. Voor cliënten die thuiszorg van ons ontvangen, maar ook voor mensen die geen zorg bij ons afnemen. Wij brengen u een gezonde maaltijd die vers bereid is. Iedere dag bereiden onze koks een heerlijk bereide maaltijd voor u. Waar mogelijk gebruiken we verse streekproducten of biologische ingrediënten. Wij bezorgen onze maaltijden graag bij u thuis!

Wilt u ook warme maaltijden ontvangen?

Onze medewerkers helpen u graag. U kunt via telefoonnummer 0320 229 107 op de volgende dagen met hen bellen voor meer informatie, het maken van een afspraak of het aanvragen van maaltijden:

Maandag                            09.00 tot 14.00 uur
Woensdag                          09.00 tot 14.00 uur
Vrijdag                                09.00 tot 15.00 uur

HUISHOUDELIJKE ONDERSTEUNING Komt mijn huishoudelijk ondersteuner nu nog langs?

De huishoudelijk ondersteuner komt gewoon bij u langs. Ook als u enkel verkoudheidsklachten (hoesten, niezen) heeft. Bent u positief getest op corona, dan komt uw huishoudelijk ondersteuner niet langs. Als u 24 uur klachtenvrij bent, bent u niet meer besmettelijk en kan de huishoudelijk ondersteuner weer bij u langskomen.

Adviezen voor onze huishoudelijke ondersteuner
Heeft u lichte ziekteverschijnselen, dan adviseren wij onze huishoudelijk ondersteuner om niet in dezelfde ruimte als waar u bent schoon te maken. De huishoudelijk ondersteuner maakt bijvoorbeeld de badkamer schoon, terwijl u in de woonkamer bent. Daarbij wordt de huishoudelijk ondersteuner geadviseerd om afstand tot u te houden en zelf deuren te openen en sluiten.

Tijdelijk geen huishoudelijke ondersteuning ontvangen?
Wilt u (tijdelijk) geen huishoudelijke ondersteuning ontvangen? Bel dan naar de planners de huishoudelijke ondersteuning van Woonzorg Flevoland via 0320 229 229 om dit door te geven.

Heeft u vragen over deze of andere maatregelen? Bel onze Coronalijn!
De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen in rap tempo. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u nog andere vragen over onze aanpak met betrekking tot corona? U kunt contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225. Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.

HUISHOUDELIJKE ONDERSTEUNING Ik heb lichte ziekteverschijnselen/verkoudheidsklachten. Komt mijn huishoudelijk ondersteuner nog langs?

De huishoudelijk ondersteuner komt gewoon bij u langs als u enkel verkoudheidsklachten (hoesten, niezen) heeft. Bent u positief getest op corona, dan komt uw huishoudelijk ondersteuner niet langs.

Adviezen voor onze huishoudelijke ondersteuner
Heeft u lichte ziekteverschijnselen, dan adviseren wij onze huishoudelijk ondersteuner om niet in dezelfde ruimte als waar u bent schoon te maken. De huishoudelijk ondersteuner maakt bijvoorbeeld de badkamer schoon, terwijl u in de woonkamer bent. Daarbij wordt de huishoudelijk ondersteuner geadviseerd om afstand tot u te houden en zelf deuren te openen en sluiten.

Tijdelijk geen huishoudelijke ondersteuning ontvangen?
Wilt u (tijdelijk) geen huishoudelijke ondersteuning ontvangen? Bel dan naar de planners de huishoudelijke ondersteuning van Woonzorg Flevoland via 0320 229 229 om dit door te geven.

Heeft u vragen over deze of andere maatregelen? Bel onze Coronalijn!
De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen in rap tempo. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u nog andere vragen over onze aanpak met betrekking tot corona? U kunt contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225. Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.

HUISHOUDELIJKE ONDERSTEUNING Ik ben positief getest op het coronavirus. Komt de huishoudelijk ondersteuner nog langs?

Als u coronapatiënt bent komen wij tijdelijk niet bij u voor de huishoudelijke ondersteuning. Nadat u 24 uur klachtenvrij bent, is het voor ons mogelijk om weer huishoudelijke ondersteuning te bieden.

Wij begrijpen dat dit vervelend is, en dat is wellicht gevolgen voor de leefbaarheid van uw huis. Toch vragen wij uw begrip in deze moeilijke tijd. Wij doen er alles aan doen om u veilig te houden en de juiste zorg te bieden. We werken hard met elkaar om deze crisis, die ook voor ons risico’s mee brengt, te bestrijden.

Heeft u vragen over deze of andere maatregelen? Bel onze Coronalijn!
De ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) volgen in rap tempo. Wij doen er alles aan om cliënten, bewoners en medewerkers te beschermen en willen u zo goed mogelijk informeren. Heeft u nog andere vragen over onze aanpak met betrekking tot corona? U kunt contact opnemen met onze medewerkers via onze Coronalijn: 0320-229225. Deze lijn is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 u. Wij staan u graag te woord.