Een hotelier in de zorg

Direct
zorgadvies
0320-
229 173

🠄 Terug naar overzicht

Een hotelier in de zorg

Woonzorg Flevoland heeft er een nieuwe blogger bij! Barteld Oppers is Manager Gastvrijheid en Welzijn en is jarenlang werkzaam geweest in de hotelwereld. Hij deelt graag hoe hij zijn ervaring en kennis uit de gastvrijheidsbranche inzet bij Woonzorg Flevoland. 

Mijn eerste maand bij Woonzorg Flevoland zit er op en is voorbij gevlogen. Er is een compleet nieuwe wereld voor me open gegaan na ruim 15 jaar in de hotellerie actief te zijn. Wat een fantastische indrukken en ervaringen en tevens ook verfrissing om de zorg van binnen uit te mogen ervaren. Een sector die veel in het nieuws is en waardoor veel mensen al snel een oordeel hebben over wat er mis is. De meeste geluiden uit de media zijn niet erg positief en gaan vooral over het personeelstekort en de werkdruk die zo hoog is. Via deze blogs deel ik met veel plezier mijn ervaringen als buitenstaander over de zorg.

Werken bij een nieuwe organisatie

Maar eerst wat over Woonzorg Flevoland: wat een geweldig organisatie is dat. Een duidelijke visie ‘het moet kunnen, en dan kan het meestal wel’ waar het welzijn van de klant centraal staat. Het hoofddoel is dat de cliënten tevreden zijn en zich plezierig voelen en volgens mij gaat dat Woonzorg Flevoland heel goed af. Wat ik daarin ervaar is het warme bad dat de organisatie is voor zijn bewoners en zijn cliënten. Met name de menselijke factor binnen Woonzorg Flevoland maakt grote indruk op mij en raakt mij. In mijn rol als gastvrijheid manager is dat een namelijk cruciale drijfveer: hoe creëren we samen de omstandigheden, waardoor onze klanten deze als plezierig ervaren en zich goed voelen!

Meer dan verlenen van zorg

Hetgeen mij het meeste heeft geraakt de afgelopen weken is de energie die de medewerkers van Woonzorg Flevoland hebben voor hun vak. Of dat nou zorg-, restaurant-, keukenmedewerkers of therapeuten zijn. Fantastisch om te zien dat er zoveel passie is voor het vak! Een interessant gesprek had ik tijdens mijn introductieweken over zorg en klanten. De opmerking was: ‘wij hebben geen klanten, wij hebben patiënten en bewoners’. Wat volgde was een bijzondere dialoog, waarbij de kern zit in de vraag: ‘als er geen patiënten of bewoners meer zijn, hebben wij dan een klant?’. Volgens mij zit daar nu juist de essentie van de zorg, zoals ik het de afgelopen maand heb ervaren. De zorg is veel meer dan alleen het zorgen voor patiënten.

De zorg heeft wat dat betreft een rare relatie tussen de cliënt (klant) en de zorgverlener (leverancier). De klant is vaak afhankelijk van de zorg, waarmee de leverancier toch een bepaalde machtspositie heeft. Met mijn achtergrond als hotelier is dat best vreemd. Je hebt elkaar nodig en wilt ook een bijdrage leveren aan het welzijn van de bewoner. Dat gaat verder dan alleen maar het verlenen van zorg. Het gaat uiteindelijk toch om de mens achter de patiënt.

Thuis laten voelen

Een vraag die mij de afgelopen regelmatig gesteld is: ‘hoe kom jij dan in de zorg terecht?’. Het bruggetjes tussen de zorg in de hotellerie is al snel gemaakt. In beide gevallen hebben we het over mensen die ergens verblijven, eten, drinken en slapen. Het grote verschil is de verblijfsduur en de reden van verblijf, verder is het echt hetzelfde. Het gaat om het verwelkomen van mensen en zorgen dat zij zich thuis voelen. Daar zit de verbindende factor én daar zit ook mijn passie. Ik ben enorm gedreven om mensen en organisaties vanuit hun eigen identiteit in beweging te brengen en elke dag met energie te laten doen waar ze goed in zijn. Alleen dan werk je vanuit je gevoel en met plezier met als resultaat dat je als team het beste uit ieder individu haalt en de kans op een teamburn-out tot een minimum beperkt.

 

Barteld Oppers is Manager Gastvrijheid en Welzijn en is jarenlang werkzaam geweest in de hotelwereld. Hij deelt graag hoe hij zijn ervaring en kennis uit de gastvrijheidsbranche inzet bij Woonzorg Flevoland.

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Bent u tevreden met Woonzorg Flevoland?

Geef uw waardering zodat wij onze zorg
nog beter kunnen maken.

8