Gastblog van Maaike van der Voort: Waarom?

Direct
zorgadvies
0320-
229 173

🠄 Terug naar overzicht

Maaike van der Voort is manager Zorg in onze locatie De Uiterton in Lelystad. In deze blog vertelt zij over een thema dat haar bezig houdt tijdens haar werk, namelijk ‘de waarom-vraag’ als middel om de kwaliteit van zorg en de dagelijkse gang van zaken te verbeteren.

“Waarom? Waarom dan?”

Mijn zoon zit nu nog lekker in de peuterfase, maar de kleuterperiode komt eraan en ik bereid mezelf al mentaal voor op tig keer ‘waarom?’ op een dag te horen én te moeten beantwoorden.

‘Waarom, collega’s?’
Gezegend met meerdere nieuwe (en leuke!) collega’s in de Uiterton, komt de ‘waarom’ ook vaker op tafel. Waarom doen we dingen zoals we ze nu doen? Waarom reageren bepaalde cliënten op deze situatie? Waarom deze afspraak (en waarom staat dit nergens?)? Dit zorgt ervoor dat ik deze fijne vraag ook vaker aan mezelf en collega’s stel. Via deze weg alvast excuus als het irritant gaat worden, lieve collega’s.

Het washandjes-voorbeeld
Ik denk echt dat je met een paar keer ‘waarom’ vragen, je echt achter de oorzaak komt. In de vele verbetermetersessies met teams gebruik ik vaak het ‘washandjes-voorbeeld’: stel dat het probleem is dat je altijd misgrijpt als je een washand bij de cliënt nodig hebt. Dan kun je dit accepteren als een feit (geen aanrader) of je afvragen waarom dat is.

Door het washandjes-probleem alleen ad hoc op te lossen door even een washandje bij de buurvrouw weg te kapen, is het vandaag wel opgelost maar morgen ligt er weer geen washandje omdat een heel ander probleem de oorzaak is. De kast van de washandjes is dan bijvoorbeeld te ver lopen van de afdeling of er zijn te weinig washandjes etc.

Vijf keer ‘waarom’
Ik pleit er daarom voor om de ‘waarom’-vraag vaker te stellen op een dag. En als je het ‘afvragen waarom’ dan echt goed doet, stel je de waarom-vraag vijf keer. In de leanmethode (lean is een businesstrategie met als doel ‘verspillingen’ in processen weg te halen) heet dit de 5xWhy. Bij gemiddeld vijf keer doorvragen kom je uit op het echte antwoord, de echte oorzaak, met de kans dat je en passant nog 3 andere problemen tackelt of verbetert!

Waarom? Daarom!
Een dag of dienst geen ‘waarom’-vraag gesteld is een gemiste kans. Dus zet het vraagteken op je hand, arm, notitieboekje, dect, zakdoek, lunchtrommel, koffiebeker, clipboard en laten we samen de ‘waarom’ veranderen in ‘omdat we er over nagedacht hebben, daarom!’.

Dan ga ik thuis alvast varianten bedenken op de dooddoener ‘omdat mama het zegt’..

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Bent u tevreden met Woonzorg Flevoland?

Geef uw waardering zodat wij onze zorg
nog beter kunnen maken.

8