Cliëntenraden Woonzorg Flevoland
Woonzorg Flevoland heeft een medezeggenschapsorgaan voor bewoners, cliënten én mantelzorgers: de zogenaamde cliëntenraden. Binnen Woonzorg Flevoland onderscheiden we er vier:
- Cliëntenraad Hanzeborg
- Cliëntenraad De Uiterton
- Cliëntenraad ’t Landleven
- Cliëntenraad Thuiszorg
Wat is een cliëntenraad?
In de cliëntenraad krijgen cliënten van een zorgorganisatie de kans om mee te praten en mee te beslissen over aangelegenheden die hen aangaan. Een cliëntenraad is wettelijk verplicht voor iedere (thuis)zorginstelling en behartigt de belangen van mensen die zorg en diensten ontvangen. De cliëntenraden zijn zelfstandig opererend binnen Woonzorg Flevoland
Wie kunnen er meedoen in de cliëntenraad?
Bewoners, cliënten en hun mantelzorgers die diensten van Woonzorg Flevoland afnemen, kunnen voor en door de cliëntenraad gekozen worden. Indien een cliënt belangstelling heeft om zitting te nemen in de cliëntenraad, maar zelf niet in staat is om deel te nemen, kan hij/zij zich laten vertegenwoordigen door een familielid, contactpersoon of vrijwilliger.
Hoe weten de raden wat er leeft?
Woonzorg Flevoland hecht veel waarde aan de adviezen van de cliëntenraad. Uw ideeën of opmerkingen horen wij graag. Met uw ervaringen is de cliëntenraad beter in staat haar werk te verrichten, advies te geven, kwaliteitsverbeteringen door te voeren en toekomstgericht te werken. U kunt uw ervaringen via de onderstaande contactgegevens doorgeven aan Gonny Overwater, ambtelijk ondersteuner van de cliëntenraden, of een afspraak maken met een lid van één van de cliëntenraden.
Wat doet de cliëntenraad?
De cliëntenraad vergadert iedere maand en overlegt regelmatig met één van de directeuren (thuiszorg of van één van de woonzorglocaties). De cliëntenraad geef de directie (schriftelijk) advies over het algemeen beleid en diverse onderwerpen over de zorg en dienstverlening van Woonzorg Flevoland.
Die adviezen gaan bijvoorbeeld over:
• de kwaliteit van zorg en diensten;
• de kwaliteit en de verzorging van maaltijden;
• zorgalarmering,
De cliëntenraad wordt ondersteund door het Landelijk Overleg Cliëntenraden (LOC), dat regelmatig landelijke en regionale bijeenkomsten organiseert. Daar worden de actuele ontwikkelingen besproken en gemeenschappelijke problemen aan de orde gesteld. Ook adviseert het LOC de cliëntenraad op verzoek over diverse onderwerpen en organiseert voor nieuwe leden van de raad een introductiecursus.
Wat is een cliëntenraad niet?
De cliëntenraad is geen klachtencommissie. Individuele klachten worden behandeld volgens de bestaande klachtenprocedure.
Meer informatie?
Wilt u meer weten? Dan raden wij aan om het ‘Handboek voor Cliëntenraden’ te lezen, dit is een uitgave van het LOC. Dit boek is ter inzage op te vragen bij de ambtelijk ondersteuner Gonny Overwater via onderstaande contactgegevens. Vanzelfsprekend zijn de leden van de cliëntenraden ook bereid om een en ander mondeling toe te lichten. Heeft u interesse in lidmaatschap bij één van de cliëntenraden? Dan horen wij dat graag!
Cliëntenraad Woonzorg Flevoland (Thuiszorg, Hanzeborg en De Uiterton)
Meentweg 12
8224 BP Lelystad
Telefoon: (0320) 229 210 (op donderdagen tussen 11.00 en 16.00 uur)
Email: cliëntenraad@woonzorgflevoland.nl
Contactpersoon: Gonny Overwater
Toestemming persoonlijke gegevens voor Cliëntenraad
Beste mevrouw/mijnheer,
Graag blijven wij met u in contact. Zo kunnen wij uw belangen goed behartigen en u informeren over wat er speelt. Voor het gebruik van uw persoonlijke gegevens hebben wij volgens de AVG uw toestemming nodig.