RIVM activeert nationaal hitteplan!

Direct
zorgadvies
0320-
229 173

🠄 Terug naar overzicht

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft gisteren het hitteplan geactiveerd voor grote delen van Nederland. Het hitteplan is een waarschuwing voor hitte, de risico’s die dit met zich kan meebrengen en een oproep om extra op elkaar te letten. Vooral voor groepen kwetsbare mensen, zoals ouderen, baby’s, chronisch zieken, personen met overgewicht, bewoners van verzorgingshuizen en mensen in een sociaal isolement brengt hitte gezondheidsrisico’s met zich mee. Deze groepen moeten extra alert zijn op uitdroging en oververhitting. Drink genoeg. Blijf uit de zon en smeer goed, want de zonkracht is zo hoog dat de huid snel – al binnen 15 minuten – kan verbranden.

Waarom een hitteplan?
Voor zorginstellingen is informatie over een naderende hittegolf erg belangrijk. Daarom stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) – met advies van het KNMI – het Nationaal Hitteplan op. Met het Nationaal Hitteplan worden zorgverlenende organisaties snel op de hoogte gebracht van de kans op een langdurige periode van warm weer. Zo kunnen ze op tijd maatregelen nemen.

Wie lopen risico bij aanhoudend warm weer? 
Aanhoudend warm weer vormt vooral een gezondheidsrisico voor ouderen,  chronisch zieken en mensen met overgewicht. Ook mensen die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen hebben op warme dagen meer aandacht van anderen nodig om voldoende te drinken en koel te blijven. Kinderen zijn kwetsbaar voor hitte omdat ze niet altijd zelf in staat zijn om maatregelen te nemen om oververhitting te voorkomen. Het risico tijdens hitte voor jonge kinderen wordt vooral bepaald door het gedrag van verzorgers.

Wat te doen als het lang warm weer is?
Eenvoudige maatregelen die helpen om de gevolgen van hitte te beperken:

Drink voldoende: zorg ervoor dat je voldoende drinkt, ook als je geen dorst hebt. Je drinkt te weinig als je minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Bedenk dat je ook ongemerkt veel vocht verliest door transpiratie. Matig het gebruik van alcohol. Tip: Zorg dat je altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als je naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.

Zorg voor koelte: draag dunne kleding. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag (tussen 12 en 16 uur). Tip: Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor boodschappen of wandeling. Neem een (voeten)bad of douche. Zoek verkoeling onder een boom of bij water en slaap niet onder een te warme deken.

Houd je woning koel: opwarming van de woning kan worden beperkt door tijdig gebruik te maken van zonwering, ventilator of, indien aanwezig, airconditioning. Zorg voor continue ventilatie door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten. Tip: Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends.

Zorg voor elkaar: let bij warm weer extra op mensen in je omgeving die je hulp kunnen gebruiken.

Lees meer over het warme zomerweer op de website van het RIVM: 
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/tropische-dagen 

 

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Bent u tevreden met Woonzorg Flevoland?

Geef uw waardering zodat wij onze zorg
nog beter kunnen maken.

8