Sociale robot Tessa gaf Petra en haar zoons plezier en structuur tijdens moeilijke periode

Direct
zorgadvies
0320-
229 173

🠄 Terug naar overzicht

“Robotplant Tessa heeft me geholpen met structuur aanbrengen in mijn leven.” Petra woont met haar zoons Jack (8) en Dennis (7) in Lelystad. Na het overlijden van haar vader ging ze door een moeilijke periode. Ook kampt ze met lichamelijke klachten. Ergotherapeut Ron helpt Petra met het verdelen van haar energie en structuur geven van de dag. Een hulpmiddel dat Ron en Petra daarbij gebruiken is Robotplant Tessa.

Sociale robot
Tessa is een sociale robot die cliënten helpt om structuur in het dagelijks leven aan te brengen. Ze herinnert cliënten aan kleine taken en geplande afspraken. Tessa vertelt hoe de agenda eruitziet en doet suggesties voor activiteiten zoals koffiedrinken. Tessa kan ook persoonlijke muziek afspelen. “Het gebruik van Tessa moet ook leuk zijn,” vertelt Ron. “In het begin hebben we dan ook eerst alleen muziek afgespeeld met Tessa. Het is niet leuk als je gelijk allerlei dingen moet.”

Opnieuw leren leven
Gelijk na het overlijden van Petra’s vader maakten Petra en Ron een plan, waar Tessa een onderdeel van was. “Ik moest opnieuw leren leven. Ik zag alles donker in, voelde onmacht en frustratie. Daarnaast had ik de zorg over twee verdrietige kinderen die hun opa kwijt waren. Ik was het overzicht kwijt.” Tessa zorgde voor een verbale prikkel om de dag te plannen. “De robot vertelde me hoe laat het was, en dat het tijd was om een broodje te eten.”

Heb je je jas aan?
Tessa was ook een uitkomst bij de zorg voor Jack en Dennis. “Om 18:30 zei de robot dat het bijna bedtijd was. Om 18:45 dat het bedtijd was. Dat vonden ze leuker dan wanneer ik het zei.” Tessa reageert ook op antwoorden van de gebruiker. “Als we de deur uit gingen zei Tessa: ‘Heb je je jas aan?’. Als de kinderen dan ‘nee’ antwoorden, zei Tessa ‘ga dat dan maar doen’.”

Wat Petra ideaal vindt, is dat ze Tessa helemaal zelf kan instellen. “Dat doe ik via een app in mijn telefoon. Ik kan zelf aangeven wat ik wil dat Tessa zegt of vraagt. Niet alleen op gestructureerde momenten, maar ook meteen wanneer ik het wilde. Bijvoorbeeld als we gingen eten, en de kinderen zaten nog niet aan tafel. Dan kon ik Tessa laten vragen of ze aan tafel wilden gaan zitten.” Daarnaast gebruikte Petra Tessa als agenda. “Via de app plande ik afspraken in. Repeterende afspraken, maar ook losse afspraken enkel voor de dag zelf.”

Dagoverzicht doornemen
“Belangrijk is dat de cliënt gemotiveerd is en het belang ervan inziet,” legt Ron uit. “In onze gesprekken bespraken we hoe het ging. Soms pasten we ook iets aan in het gebruik. De plek waar Tessa stond was bijvoorbeeld belangrijk in dit gezin. Het was belangrijk dat Tessa op een prominente plek in de kamer stond.” Petra en haar zoons hebben een jaar gebruik gemaakt van Tessa. “Ik had Tessa nodig in de moeilijkste periode in mijn leven. Nu is het tijd dat ze naar een ander gaat die haar nodig heeft.”

 

Meer lezen

Volg ons op social media

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandWoonzorg Flevoland is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering